donderdag 8 april 2010

Best wel grof

Artikel in de Volkskrant vandaag. Handelend over agressie op de werkvloer. Blijkbaar hebben vier op de tien Nederlander hier afgelopen jaar mee te maken gehad.

Kan ik me goed voorstellen. Van wat je hoort in het nieuws, wat conducteurs, buschauffeurs en ander goedwillig volk (want eerlijk waar: ik ben in het afgelopen jaar nog geen één sjaggereinige buschauffeur of conducteur tegengekomen) aangedaan wordt.

Iniedergeval, in de Volkskrant werd Regie Redmeijer geïnterviewd. Een wat dikkige 41-jarige vrouw met bril wiens functie de Hoofdconducteur van de NS is. Een beroep waarmee je nogal wat schijt over je heen geworpen krijgt lijkt me. Met misplaatste trots vertelde ze over iets wat ze ooit in de trein had meegemaakt:

Tijdens een ingangscontrole op het station in Amsterdam glipte een man zonder kaartje het station in. Regie in de achtervolging. Ze volgde hem de trein in waar ze hem ook uiteindelijk vastliep. De man raakte in paniek en trok een pistool en als klapper op de vuurpijl zette hij deze op haar hoofd. Regie bleef rustig. Ze praatte op de man in. Een medepassagier die getuige was van het hele incident hielp haar mee. De man werd rustig en liet zijn pistool zakken. Wat doet Regie? Ze geeft hem een knietje.

Een knietje!

Vervolgens schopte de medepassagier de pistool uit de hand van de wanbetaler en viel de politie binnen. De man werd overmeesterd. Eind goed, al goed.

Maar wat heeft Regie een enorme gok genomen. Wat is Regie eerlijk gezegd verschrikkelijk dom geweest. De man laat zijn pistool zakken, zijn agressie ebt weg en wat doet ze? Ze geeft een knietje! De man had een pistool notabene. Door hem een knietje te geven dwong ze de medepassagier in te grijpen die dat misschien helemaal niet van plan was. Ze sleurde de medepassagier mee in de ellende die zij zelf veroorzaakt had door dat knietje te geven. Voor hetzelfde geld schopte hij mis. En wat dan? Wie weet wat er was gebeurd. Misschien had de man uit blinde paniek wel in de rondte geschoten. Misschien ook niet.

Wat ik wil zeggen is dat ik het erg gevaarlijk vindt van Regie zo te handelen. En al helemaal met onschuldige mensen in de buurt. Ik ben het er mee eens dat je soms harde maatregelen moet gebruiken maar dit was wel erg riskant. Bestrijd geweld met geweld als je weet dat de situatie niet radicaal kan gaan escaleren en het echt de enige uitweg is.

Tegen Regie had ik als het engeltje op haar schouder graag willen zeggen: 'Leave the son of a bitch to the cops, you're out of your league.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten