dinsdag 13 april 2010

Sneu

Je kent ze wel. Van die meisjes. Blond, mooi, jong. Altijd aan de zijde van rijke mannen.

Zo eentje was Lisa ook. Lisa, een meisje uit mijn straat.

Ik zat bij Lisa op de basisschool. Ze was een jaar ouder. Maar Lisa liep jaren voor. Ze droeg al vroeg make-up, ging met de oudere jongens om. Ze was mooi, die Lisa. Ze was de mooiste van de school. Het mooiste meisje dat ik kende.

Het pad leek al geplaveid voor haar. Op de middelbare school maakte ze vrijwel meteen bravoure met haar uiterlijk. De jongens wond ze om haar vingers. En toen ik later ook op die school kwam, ging ze al met de zesde klassers om. Lisa wás het, Lisa hád het. Ik keek tegen haar op. Veel mensen deden dat.

Ik stapte de bus in afgelopen week. De bus was vol. Het was stil. Slechts twee mensen voerden een gesprek. Een jongen en een meisje. Het meisje, blond, een beetje dik, niet bijzonder mooi en ze droeg buitensporig veel make-up. Je voelt 'm al aankomen: toen ik haar stem hoorde wist ik het. Dit was Lisa. Ik was geschrokken door haar verschijning en volgde het gesprek met de jongen aandachtig.

Ze vertelde over haar vriendinnen. Lisa zelf ging nooit meer uit. Ze had niet zo'n behoefte meer aan al die onzin. Ze vertelde over hoe ze nou meer tijd in haar school stak. Ze woonde weer bij d'r ouders. Aan het einde van de rit stapten we bij dezelfde halte uit.

Lisa was niet meer wie ze was. Lisa was afgezakt en vermoedelijk verstoten door haar vriendinnen omdat ze geen 35 kilo meer woog. En ik bedacht me hoe flinterdun die wereld is. Gebouwd op een ijle fundering: schoonheid. Zonder zul je het niet ver schoppen. Verlies je het, word je gedumpt en zijn er voor jou 10 anderen. Met een beetje geluk word je aan de kant gezet vóórdat je 25 bent. Hierna zal het moeilijk worden een nieuwe partner te vinden. En wat moet je doen als je niets hebt om op terug te vallen? Als je je leven te danken hebt aan je uiterlijke heerlijkheden die reeds vervlogen zijn?

Afgelopen zaterdag was ik uit. Op het stratumseind, bij de Playerz zag ik ze weer. Blonde jonge meisjes. Hooggehakt, leggings, vreselijk mooi. En ik bedacht me: Zo eentje was Lisa ook. Lisa, een meisje uit mijn straat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten